چرا خرید و فروش اینستاگرامی رونق گرفت؟
تا چند سال پیش، فیسبوک به عنوان مکانی برای خرید و فروش درآمده بود اما نتوانست میان همه کاربران اینترنتی جا باز کند و فقط در میان عده محدودی این خرید و فروشها وجود داشت. اینستاگرام اما خیلی زود جای خود را در دل کاربران باز کرد. این اتفاق به سه دلیل رخ داد:
– دسترسی آسان به اینستاگرام از دلایل اصلی رونق کسب و کار در این شبکه اجتماعی است. یک گوشی هوشمند کافی است تا در هر لحظه و هر مکان به اینستاگرام متصل شد اما دسترسی به فیس بوک برای افراد کمحوصله و ناآشنا به اینترنت سخت است.
– فیس بوک محتویات صفحات را برای همه عضوهای آن نشان نمیدهد و فقط بخشی از آنها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و محتویات را روی home آنها نشان میدهد.
سایر عضوها یا باید خودشان به این صفحات مراجعه کنند یا مدیر پیج باید مقدار پولی را به حساب فیس بوک واریز کند تا محتویات صفحهاش را روی home همه اعضایش نشان دهد.
- – از طرفی اینستاگرام فیلتر نیست و همین موضوع دسترسی کاربران را بسیار راحتتر کرده است.
- – دلایلی که شما در اینستاگرام به موفقیت دست پیدا میکنید عبارتند از:
- – کاربران بیشتر به شبکههای اجتماعی سر میزنند تا وبسایت شما
- – یک کانال ارتباطی و بدون واسطه برای مخاطبان
- – میتوانید از خودتان دفاع کنید.
- – میتوانید محتوا تولید کنید.
فروش لباس، روی بورس
اگر به صفحات مختلف اینستاگرام سر زده باشید، حتما متوجه شدهاید که فروش انواع لباس، یکی از پررونق ترین راه های کسب درآمد از اینستاگرام است.
مجید رضایی» یکی از کسانی است که در این زمینه بسیار فعال است و انواع و اقسام تیشرت، شلوار و لباسهای مختلف را از این راه به فروش میرساند.
او در مورد نحوه کار خود میگوید: من چند سالی بود در پاساژ میلاد نور بوتیک داشتم اما نتوانستم از پس اجارههای سنگین بربیایم و مجبور شدم مغازه خود را پس دهم.
پس از آن بود که به استفاده از اینستاگرام روی آوردم و شکر خدا راضی هستم. اگر در این کار پشتکار داشته باشید میتوانید به درآمدهای بسیار خوبی دست پیدا کنید و همه چیز به حوصله شما بازمیگردد.
در مغازهها قیمتها حداقل دو، سه برابر قیمت خریداری شده است تا بتوان با آن، هم اجاره و مخارج مغازه را درآورد و هم حاشیه سود مناسبی برای خود کسب کرد؛
بهطور مثال یک پیراهن ساده ۲۰ هزار تومانی حداقل ۶۰ هزار تومان به فروش میرسد. در اینستاگرام اما چون سایر هزینهها را نداریم این محصولات را با قیمت پایینتر عرضه میکنیم که باعث میشود مشتریان خوبی پیدا کنیم.
همین پیراهن ۶۰ هزار تومانی را ما ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان میفروشیم که هم به نفع ماست و هم به نفع خریداران. درآمد من به صورت میانگین به ۳ میلیون در ماه میرسد و در برخی مواقع و مناسبتها نیز تا ۵/۳ و ۴ میلیون نیز درآمد داشتهام.
. اینجا همه چیز به خودت بستگی دارد. بعضیها ممکن است فقط ماهی ۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشند اما بعضیها ۱۰ میلیون تومان.»
خلاقیت، حرف اول
در اینستاگرام البته تنها واردکنندگان نیستند که درآمد دارند و هر فردی با خلاقیت خودش میتواند درآمدهای خوبی کسب کند. فروش انواع زیورآلات و دستبندهای مختلف یکی دیگر از بازارهای پررونق در این فضای مجازی است.
آیدا جلالی» که صاحب یکی از صفحات است و در حدود ۷۰هزار دنبالکننده دارد، میگوید: من در حدود یک سال و نیم است که محصولاتم را در اینستاگرام به فروش میرسانم. ابتدا این دستبندها را برای خودم درست میکردم.
پس از مدتی که دوستان و آشنایان از کار من تعریف میکردند، گفتند که کارهایم را بفروشم.
همچنین من آدمی نیستم که بخواهم از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر کار اداری انجام دهم ؛ برای همین تصمیم گرفتم محصولات خودم را از طریق اینستاگرام به فروش برسانم.
من لیسانس زبان ایتالیایی دارم و به کار تدریس زبان مشغول هستم و در ساعتهای فراغت خودم این کار را انجام میدهم. به نظرم اینستاگرام فضایی بهتر از فیس بوک است چون همه در فیس بوک عضو هستند اما در اینستاگرام تنها جوانان و قشر خاصی از مردم حضور دارند.»
از اینستاگرام به مغازه
در اینستاگرام برخی فروشندگان هم هستند که با سودهای مناسب فروش محصولاتشان توانستهاند یک مغازه برای خودشان دست و پا کنند.
در واقع اینستاگرام برای این افراد به سکویی برای پرش تبدیل شده است. مریم حیدری» یکی از این افراد است. او در ابتدا مغازه داشته اما به دلیل نداشتن سود مناسب آن را رها کرده و به کسب درآمد از اینستاگرام روی آورده است.
بعد از گذشت یک سال و جذب مشتریهای دائم او توانست یک مغازه برای خودش در خیابان میرداماد اجاره کند و در آخر هر ماه سود خالص خودش چیزی در حدود ۷ میلیون تومان است. او البته از فضای سنگین رقابت در اینستاگرام هم حرف میزند و میگوید: در اینجا رقابت بسیار بیشتر از مغازههاست.
شما تعداد زیادی فالوور دارید که نمیدانید کدام یک مشتری هستند و کدام یک رقیب شما. رقیب تان شما را قدم به قدم دنبال میکند و با الگوبرداری از شما رقابت را سخت میکند.
همچنین برخی مشتریهای شما را در صفحهتان پیدا میکنند و محصول مشابه شما را با قیمت پایینتری به مشتریها پیشنهاد میدهند. همچنین در چند وقت اخیر پیجهای فروش محصولات بسیار زیاد شدهاند و همین موضوع سبب شده تا از فروش همه کاسته شود.
من واقعا نمیدانم این همه صفحه چگونه میتوانند دنبال کنندگان خود را نگه دارند و برای جذب آنها چه برنامههایی دارند. به نظرم در اینترنت و دنیای مجازی نمیتوان ماندگار شد.
بنابراین از این راه و روش باید به هدفهای دیگری برسیم؛ مثلا من توانستم با صفحه اینستاگرام خودم یک سری مشتری ثابت پیدا کنم و الآن خیالم بابت فروش راحت است و کمتر در اینستاگرام حضور پیدا میکنم.
برای رسیدن به اینجا خیلی وقت گذاشتم و یادم هست در یک سال اول راهاندازی صفحه خودم در اینستاگرام، شاید در حدود ۱۵، ۱۶ ساعت حضور مستمر داشتم و هر یک ساعت محصولات خودم را تبلیغ میکردم. در حال حاضر اما بیشتر از ۳، ۴ ساعت در روز بر روی صفحه خودم وقت نمیگذارم. »
بازار جدیدی به نام خرید و فروش صفحات اینستاگرامی
همانطور که در ابتدای گزارش نیز گفته شد، علاوه بر خرید و فروش در اینستاگرام، رقابت شدیدی برای افزایش فالوور ها و افزایش لایک اینستاگرام و فروش آنها در گرفته است.
در ابتدا خرید و فروش صفحات اینستاگرامی به صورت شخصی بود و برخی افراد، صفحات خود را که فالوورهای زیادی جذب کرده بود با قیمت توافقی به فروش میرساند.
ماجرا اما کمکم حرفهایتر شد و پای شرکتهای مختلفی برای خرید و فروش صفحات اینستاگرامی و همچنین افزایش لایکها باز شد.
در حال حاضر بازار به صورتی درآمده که قیمتها کاملا مشخص است و هر خریدار میداند هر صفحه با چه تعداد دنبال کننده را به چه قیمتی میتواند بخرد.
قیمت خرید یک صفحه از ۵۰ هزار تومان شروع میشود و حتی به ۱۰۰ میلیون تومان هم میرسد. قیمتها بستگی به تعداد دنبال کنندههای یک صفحه دارد و شما با بودجه خود میتوانید صفحه مورد نیاز خود را خریداری کنید؛
به عنوان مثال صفحهای که ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، تنها هزار دنبالکننده دارد و قیمتها با افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحه به صورت پلکانی افزایش پیدا میکند؛ مثلا یک صفحه با تعداد ۲۰۰ هزار دنبال کننده در حدود ۹ میلیون تومان قیمت دارد.
درآمدهای نجومی برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ ساله!
شاید باورش سخت باشد که در حال حاضر نوجوانان خوشفکر و با حوصله ۱۳ تا ۱۹ ساله از راه اینستاگرام، درآمدهای باورنکردنی کسب میکنند که در برخی مواقع از حقوق کارمندان و مهندسان نیز بیشتر است.
یکی از این افراد سپهر تاج بخش» نام دارد که متولد سال ۱۳۷۸ است و به گفته خودش حدود ۷ میلیون تومان در ماه از اینستاگرام درآمد دارد! او در مورد فوت و فن کار خودش به زندگی ایده آل» میگوید: کار من به همین سادگیها نیست که تصور میکنید.
من از صبح تا شب پای اینستاگرام هستم و همه چیز را طبق اصولی که در این مدت یاد گرفتهام پیش میبرم؛ بهعنوان مثال من متوجه شدهام صفحات دارای مطالب علمی عامهپسند و داستانی بهشدت طرفدار دارد و خیلی زود دنبال کننده به همراه خودش میآورد.
یا اینکه باید از راه تجربه به این موضوع دست پیدا کنید که بهترین زمان برای تبلیغات در صفحه شما چه زمانی است، چند بار در روز تبلیغ کنید و فاصله زمانی بین هر تبلیغ چقدر باشد.
به عنوان مثال ساعت ۷ تا ۱۰ شب بهترین زمان برای تبلیغات در صفحات اینستاگرم است. ». سروش امیدی» نیز در مورد گرانترین صفحه موجود در اینستاگرام میگوید:
یک صفحه با تعداد یک میلیون دنبال کننده در حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد اما خود ما به هیچ عنوان حاضر نیستیم این صفحه را بفروشیم. این صفحه که یک پیج تبلیغاتی است، برای ما در حدود ۴۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارد؛ بنابراین اصلا منطقی نیست که آن را به فروش برسانیم. »
او در مورد میانگین درآمد معقول و منطقی افرادی که در زمینه خرید، فروش و افزایش تعداد صفحات اینستاگرام فعالیت میکنند نیز میگوید: اگر شخصی در یک زمان معقول برای این کار وقت بگذارد، چیزی در حدود ماهی ۲ تا ۴ میلیون درآمد کسب میکند. »
رازهای موفقیت در اینستاگرام
تا به حال چندین بار در مورد درآمدهایی که در اینستاگرام کسب میشود صحبت شده است ولی اینبار بحث ما در مورد تبلیغات به شکل شات در اینستاگرام و همین طور انواع تبلیغات رایج و بدون تعهدی که در صفحات پربازدید ایرانی اتفاق نمیافتد، نیست. مسلماً شما نیز پیرو پیشنهاد بسیاری از آشنایان خود در مورد تبلیغات در صفحات اینستاگرام ایرانی اقدام به تماس و همکاری با اینگونه صفحات کردهاید و یا حداقل شاهد تبلیغات کسبوکارهای کوچک و بزرگ در صفحات مختلف بودهاید.
تبلیغاتی که در اکثر مواقع تاثیر زیادی نداشته و اعضای آن صفحات از مخاطبین هدف شما نبودهاند. اینستاگرام پلتفرمی است که درصد قابل توجه مخاطبین آن را نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل میدهند؛ یعنی سنی که برای م کردن به توصیه هم سنوسالها و دوستان خود بیش از هر تبلیغ و مقاله یا چیز دیگری توجه میکنند. بنابراین بهترین راه نفوذ در بین این گروه مخاطبین از همین طریق است، همان روندی که برندهای خارجی از طریق اعضای شبکههای اجتماعی انجام میدهند.
اینستاگرام ,یک ,صفحات ,صفحه ,تومان ,میلیون ,در اینستاگرام ,که در ,در حدود ,خرید و ,میلیون تومان ,فروش صفحات اینستاگرامی
درباره این سایت